Sähköpyörällä ajaminen – 3 perustetta

Jaa artikkeli

Sähköpyöristä on tullut normaali osa Suomen katukuvaa niin kesäisin kuin talvisinkin. Pyöriä tuntematon henkilö ei vain välttämättä näe ensisilmäyksellä eroa perinteisten ja sähköpyörien välillä.

Sähköpyörällä ajaminen on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen pyöräilyharrastus. Jos pohdit sähköpyörän hankintaa tai sinulla on jo sähköpyörä, mutta et tunnu saavan siitä kaikkea irti, tämä artikkeli tutustuttaa sinut sähköpyörällä ajamiseen. 

Miten sähköpyörällä ajaminen eroaa pyöräilystä?

Sähköpyörät ovat pyöriä, joissa on mukana ajamista helpottava moottori. Ne toimivat samalla tavalla polkien kuin normaalitkin pyörät, mutta moottori tekee osan polkutyöstä. Näin polkeminen tuntuu kevyemmältä ja pyörä kiihtyy yleensä nopeampaan vauhtiin pienemmällä työllä. 

Eli suurin ero perinteisessä pyöräilyssä ja sähköpyöräilyssä on, että sähköpyörällä polkemisen eteen ei tarvitse nähdä yhtä paljoa vaivaa. Toisaalta opeteltavaa on enemmän kuin normaalin pyörän ajossa, koska vaihteet eivät toimi samalla tapaa ja aputasoa pitää opetella säätämään. 

Sähköpyörät myös liikkuvat nopeammin ja niitä voi olla hankalampaa ohjata, koska pelkästään ajaja ei kontrolloi nopeutta ja kiihtyvyyttä. Toisin sanoen sähköpyörällä ajaminen vaatii ensin hieman harjoittelua, että se on turvallista ja sujuvaa. Tämän jälkeen sähköpyörä nousee selkeänä voittajana perinteisen edelle. 

Sähköpyörällä ajamisen perusteet

Periaatteessa sähköpyörällä voi ajaa aivan samalla tapaa kuin normaalillakin pyörällä. Mitään suurempaa ongelmaa ei synny, vaikka vain lähtisit ajamaan tietämättä oikeaa tekniikkaa. Sähköpyörällä ajaminen oikein kuitenkin näkyy pyörän pitkäikäisyydessä ja ajomukavuudessa eli saadaksesi kaiken irti kalliista upeasta pyörästäsi kannattaa ajotekniikkaan tutustua.

Seuraa näitä ohjeita pyöräillessäsi:

1. Tutustu pyörän käyttöohjeisiin

Yhtä kaiken kattavaa ohjeistusta sähköpyörällä pyöräilyyn ei voida antaa, koska pyörät käyttävät erilaisia voimanlähteitä, moottoreita ja tekniikoita. Parhaat ohjeet juuri kyseisen pyörän käyttöön löydät sen omasta ohjekirjasta tai netistä hakemalla pyörän mallia.

2. Aloita hitaasti ja varovaisesti

Tämä koskee niin ensimmäistä pyöräilykertaa kuin jokaista ajokertaakin. Testatessasi pyörää ensikertaa ole avoimella alueella, jossa ei ole mahdollista törmäysvaaraa. Kokeile lähteä liikkeelle sähköpyörän eri aputasoilla ja vaihteilla. Jotkut pyörät kiihdyttävät todella nopeasti heti pyöräilemään lähdettäessä, joten tähän pitää totutella. 

3. Muista pidempi jarrutusmatka

Koska sähköpyörät ovat painavampia kuin perinteiset pyörät ja ne saattavat liikkua nopeammin, kestää jarrutuksessakin kauemmin. Testaile jarruja ja jarrutusmatkaa ennen kuin lähdet polkemaan toden teolla. 

sähköpyör-seinän-vieressä

Sähköpyörällä ajaminen ja vaihteisto

Muista vaihtaa sähköpyöräsi vaihteita, vaikka perinteiseen pyöräilyyn verrattuna sinusta saattaakin tuntua kuin pienet vaihteet olisivat aivan tarpeeksi. Pienillä vaihteilla ajaminen jatkuvasti rasittaa vaihteistoa sekä pyörän ketjuja, mikä puolestaan johtaa nopeammin pyörän hajoamiseen ja lisää huoltokustannuksia. 

Hyvänä arviointitapana oikealle vaihteelle on, että polkimien tulisi pyöriä jatkuvasti tasaista vauhtia. Kun polkimien pyöriminen eli polkeminen alkaa kiihtyä, nosta vaihdetta. Kun polkimet hidastuvat, pienennä vaihdetta. Etsi itsellesi sopiva polkuvauhti ja pyri pitämään se tasaisena vaihtamalla vaihteita. 

Jos et silti ole varma, mikä olisi sopiva pyöritysnopeus polkimille, tässä hyvä vertailukohta: Kilpapyöräilijät pyrkivät pitämään polkimien kierrokset noin sadassa per minuutti. 

Riippuen kunnostasi, siitä mitä pyöräilyltä haluat (esimerkiksi onko kyse vain hupipyöräilystä, kunnon kasvatuksesta vai työmatkojen liikkumisesta) sekä sähköpyöräsi mallista sopiva polkimien kierrosvauhti olisi noin 70—90 kierrosta minuutissa. 

Muista myös tutustua siihen, millainen vaihteisto pyörässäsi on. Eri vaihteistot toimivat eri tavoin ja niihin kohdistuu tiettyjä vaatimuksia, kuten perinteistenkin pyörien vaihteistoihin. Tässä suhteessa sähköpyörällä ajaminen on samanlaista kuin perinteisellä. Esimerkiksi tietyt vaihteistot saattavat rikkoutua, jos niitä vaihtaa pysähdyksissä.

Sähköpyörän avustustaso

Vaihteiden lisäksi monet sähköpyörät antavat sinun säätää, kuinka paljon pyörän moottori avustaa sähköpyörällä ajamista. Sekä matalalla että korkealla avustustasolla ovat omat hyötynsä. Ne myös sopivat erilaiseen pyöräilyyn ja yleensä pyöräilijät vaihtavat tasoa matkanvarrella, kuten ylämäissä. Sinun tulee löytää itsellesi parhaiten toimivat tasot, koska yhtä oikeaa vaihtoehtoa ei ole.


Miksi korkea avustustaso?

Korkean avustustason hyödyt ovat varmasti itsestäänselvyys. Mitä enemmän pyörä auttaa pyöräilyäsi, sitä vähemmän töitä sinun tarvitsee tehdä. Korkea avustustaso on käytännöllinen esimerkiksi ylämäissä ja niinä hetkinä, kun pyöräily ilman apua olisi liian raskasta. Muista kuitenkin pienentää tasoa taas, kun et tarvitse yhtä paljoa apua.


Miksi matala avustustaso?

Matalalla avustustasolla ovat omat hyötynsä. Ensinnäkin pyörän akku kuluu hitaammin, kun sinä teet osan työstä sen puolesta. Näin pystyt tekemään pidempiä pyöräretkiä kuin pyöräillessäsi jatkuvasti täyden avun voimin. Lisäksi pelkän sähkön voimalla ajaminen hankaloittaa pyörän kontrollointia. Matalampi avustustaso pitää huolen, että sinä ajat pyörää eikä pyörä sinua.

Matalan tason eduksi voidaan sanoa myös korkean aputason suurin haittapuoli. Vaikka tämä ei ole ongelma kaikkien pyörien kohdalla, osa sähköpyöristä alkaa nykiä ja tekee äkkinäisiä säätöjä nopeuteen, kun aputason nopeus on korkeampi kuin oma pyöräilynopeutesi.

Ajattele esimerkiksi näin: aputaso haluaa ajaa pyörää nopeudella x. Pyörä kiihdyttää jatkuvasti suoraan tähän nopeuteen ja pysyy siinä, koska sinun pyöräilynopeutesi ei ylitä sitä.

Kun sitten jarrutat tai muuten pyörän liike hidastuu, yrittää sähköpyörä taas kiihdyttää samaan nopeuteen x. Näin liike on jatkuvasti hidastuvaa ja kiihtyvää. Se ei tee sähköpyörällä ajamisesta mitään kivaa pyöräretkeä vaan lähinnä ärsyttävää. Asia korjaantuu pienemmällä avustustasolla.


Älä tee näitä virheitä sähköpyörällä ajamisessa!

  • Älä jätä autoilijoita huomiotta. Sähköpyöräilijän tulee olla erittäin tietoinen muusta liikenteestä, koska ensisilmäyksellä sähköpyörä näyttää normaalilta pyörältä. Tästä johtuen esimerkiksi autot, mutta myös kävelijät ja muut pyörät, olettavat sinun kulkevan perinteisen pyörän vauhtia.
  • Älä aja vain ykkösja kakkosvaihteella. Pienillä vaihteilla ajaminen kuluttaa pyörän osia. Sähköpyörän avituksella nämä vaihteet voivat tuntua mukavilta ajaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei ole kannattavaa.
  • Älä käytä täyttä avustusta kaiken aikaa ilman syytä. Mitä enemmän pyörän apua tarvitset pyöräilyyn, sitä enemmän akkua kuluu.
  • Älä unohda seurata akun tasoa. Jos unohdat seurata sähköpyöräsi akuntasoa, saattaa käydä ikävä yllätys ja jäät tienvarteen pyörinesi. Sähköpyörällä ajaminen onnistuu periaatteessa ilman sähköäkin, mutta se on todella raskasta.
Kirjoittaja
treenikunkku

Olen motivoitunut kirjoittaja ja olen intohimoisesti kiinnostunut treenaamisesta sekä terveydestä. Kirjoitan tätä blogia, jossa jaan treenivinkkejä ja kokemuksiani muille samanhenkisille ihmisille. Juokseminen ja pyöräileminen on ollut intohimonani aina kuntosalilla treenaamisen ohella.

Jaa artikkeli