Jaa artikkeli

Juokseminen on erittäin hyvä koko kehoa kuormittava liikuntatapa. Sen hyödyt ovat kiistattomat ja laaja-alaiset. Juokseminen kehittää niin kuntoa, kuin auttaa myös mielen pysymään virkeänä. Sen vaikutukset näkyvät siis suoraan niin fyysisessä, kuin henkisessä terveydessä. Juoksemisessa parasta on myös se, että sitä pystyy käytännössä harrastamaan missä ja milloin haluaa. Juoksemisella on monenlaisia hyötyjä, joiden vuoksi se kannattaa aloittaa.

Monien tutkimuksien mukaan juoksijat elävät pidempään, joka kertoo juoksun kokonaisvaltaisista hyödyistä paljon. Ollaan myös todettu, että monet muut liikuntamuodot eivät pysty tarjoamaan samoja vaikutuksia, kuin juoksu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muista liikuntamuodoista ei olisi minkäänlaista hyötyä. Jos haluat kuitenkin oppia lisää juoksemisesta ja sen harrastamisesta sekä sen hyödyistä, jatka lukemista. Käymme läpi ensin, mihin kaikkiin lihaksiin juokseminen vaikuttaa, jonka jälkeen kerromme sen yleisistä hyödyistä. Juoksemisen hyödyt tulevat erityisesti esille fyysisesti, mutta myös henkisesti.

Mitä lihaksia juoksu kehittää?

Juoksu kehittää kokonaisvaltaisesti kehon lihaksistoa, mutta se pääsääntöisesti vaikuttaa jalkoihin. Kun ihminen juoksee hänen kehossaan aktivoituu pääsääntöisesti viisi eri lihasryhmää, joista kaikki on tärkeitä. Nämä ryhmät ovat: hamstring- lihakset, nelipäiset reisilihakset, pakaralihakset, lonkankoukistajat ja pohkeet. Kun juokset pystyt kehittämään kaikkia näitä lihaksia. Juokseminen ei kuitenkaan ole pelkästään kiinni ainoastaan jalan lihaksista.

Juokseminen vaatii myös keskivartalon lihaksilta kovaa ponnistusta juoksusuoritusta varten. Sen vuoksi myös muun kropan tulee olla tikissä, jos haluaa saada kaiken mahdollisen irti juoksutreeneistä. Keskivartalon lihakset käytännössä auttavat pitämään juoksuasennon oikeana. Niitä pystyy kehittämään myös juoksemalla, mutta erityisesti hyppimisestä ja askelkyykyistä voi myös olla paljon apua. Kun keskivartalon lihakset ovat kunnossa myös juoksun hyödyt alkavat näkymään eri puolilla kehoa ja jalkoja.

Kun juoksemista ajatellaan urheilusuorituksen perusteella nämä viisi lihasryhmää voidaan karkeasti jakaa yhteensä eri kolmeen pääryhmään. Ne käytännössä jakautuvat suorituksen tekeviin lihaksiin eli vaikuttajiin, vastavaikuttajiin sekä avustaja- ja tukilihaksiin. Kaikki nämä ovat oleellisia ja tärkeitä suorituksen toteuttamisen kannalta. Vaikuttajalihakset toimivat siten, että ne rentoutuvat lihaksen aktivoituessa juoksussa. Puolestaan vastavaikuttajat pitävät huolen siitä, että tasapaino säilyy, kun juoksee. Vastavaikuttajalihakset ja vaikuttajat toimivat yhteistyössä ja, kun ne ovat kunnossa juoksusta tulee sujuvaa.

Juoksu kehittää erityisesti nelipäistä reisilihasta, joka on käytännössä juoksijan näkökulmasta se kaikkein tärkein lihas. Sen tehtävä on huolehtia polvinivelen ojentamisesta. Kuten saatat arvata, juoksemisesta ei tule mitään, jos polvinivel ei pysty taipumaan suuntaan tai toiseen. Sen vuoksi nelipäisen reisilihaksen treenaamiseen ja palautumiseen tulee kiinnittää erityistä huolta, jotta vältyt rasitusvammoilta. Nelipäisen reisilihaksen lisäksi myös muut jalan lihakset ovat erityisen tärkeitä juoksemisessa ja ne kaikki toimivat hyvässä yhteistyössä.

Toiseksi tärkein lihas juoksijan kannalta jalassa on hamstring, joka toimii käytännössä nelipäisen reisilihaksen vastavaikuttajana. Nämä hamstring -lihakset pitävät huolen siitä juostessa polven ojennus pysyy hillittynä. Voidaan siis käytännössä sanoa, että hamstring -lihakset toimivat juoksemisen jarruttajana. Yleensä hamstring lihakset ovat erityisen alttiita loukkaantumiselle, jonka vuoksi niistä kannattaa pitää hyvää huolta kunnollisella venyttelyllä.

Kolmanneksi tärkeimpänä lihaksena juoksussa voidaan pitää lonkankoukistajia. Ne ohjaavat suoritusta siten, että ne koukistavat sekä loitontavat lonkkaa juostessa ja kävellessä. Kyseisen lihaksen tarkoitus on käytännössä pitää huoli siitä, että toinen jalka pysyy aina toisen jalan edessä kun juostaan tai kävellään. Jos jalat eivät pysty liikkumaan erikseen ei juoksemisesta tule mitään. Onneksi lonkankoukistajia pystyy treenaamaan ja kehittämään paremmaksi kätevästi juoksemalla.

Pakaralihaksella mielletään usein olevan kaikista vähiten vaikutusta juoksusuoritukseen, vaikka sitä ei kuitenkaan kannata suotta laiminlyödä. Juoksu kehittää myös aina automaattisesti pakaralihaksia, kun juokset, jonka vuoksi niiden treenaus hoituu samalla sivussa. Toisaalta toinen tapa kehittää pakaralihaksia on esimerkiksi kyykkyjen tekeminen.

Mitä juoksu tekee keholle?

Juoksulla on monenlaisia terveysvaikutuksia ja hyötyjä. Olet saattanut kuulla niistä jo tieteellisistä tutkimuksista tai muilta juoksemista harrastavilta. Käytännössä juoksun hyötyihin lukeutuu onnellisuus, jalan lihasten kehittyminen, parempi hapenottokyky ja yleisesti kohonnut kokonaisterveys. Tässä on lueteltuna parhaat syyt juoksemiselle ja sille, miksi juokseminen on ykkösharrastus joka kaikkien tulisi aloittaa.


Juokseminen polttaa kaloreita

Yksi juoksun suurimmista hyödyistä on se, että se polttaa paljon kaloreita nopeasti. Jos haluat keventää painoa ja laihduttaa on juoksemisesta monenlaista kokonaisvaltaista hyötyä. Yhden kilon laihduttaminen vaatii noin 7000 kilokalorin vajetta ja juoksemalla kehon kuluttamia kaloreita saa nostettua nopeasti ja helposti. Kun kehon energiankulutus nousee moninkertaiseksi myös kilot alkavat karistua vyötäröltä.


Sydän- ja verisuoniterveys kohenee

Tiesitkö, että juokseminen vaikuttaa myös suoraan sydämeen ja verisuoniin? Juokseminen on yksi parhaista tavoista nostaa kestävyyttä sen pitkään kestävän rasituksen vuoksi. Kun juokset pitkiä matkoja nostat aerobista suorituskykyäsi, jonka ansiosta kestävyytesi nousee. Kehittyneestä hapenottokyvystä on monenlaista hyötyä myös arkielämässä. Kun juokset aktiivisesti et enää välttämättä hengästy arjen normaaleista askareista, kuten portaiden kävelemisestä. Juoksemalla aktiivisesti huomaat eron kunnossa jo vain muutamassa kuukaudessa, jolloin juoksun hyödyt alkavat todenteolla näkymään.

Juoksun henkiset hyödyt

Fyysisten hyötyjen lisäksi juoksusta on monenlaista henkistä hyötyä. Kun juoksee usein ja keho alkaa kestämään juoksuharjoittelun sen henkisen terveyden puolet alkavat kehittyä kuin itsestään. Ensin lenkille lähteminen voi tuntua vaivalloiselta, mutta pian siitä tulee osa arkea ja rutiinia. Pitkän ja kehoa rasittavan lenkin jälkeen olo on kuin voittajalla ja endorfiinitasot ovat huipussa. Juoksulenkillä voi myös iskeä täysin ainutlaatuinen euforia, jolloin saat iloa vaikka päiväsi olisi ollut hieman huonompikin.


Unenlaatu paranee

Tiesitkö, että juoksemalla voit myös parantaa unenlaatuasi? Uni on tärkeä osa treenaajan arkea, koska lihakset palautuvat ja kehittyvät nukkuessa. Kun keho on rasitettu äärimmilleen lenkkipolulla uni maistuu astetta paremmin illalla. Juoksemisen positiiviset vaikutukset unenlaatuun huomaa usein nopeasti juoksemisen aloittamisen jälkeen. Käytännössä, kun juoksee keho myös rasittuu enemmän, jolloin se alkaa luonnollisesti kaipaamaan enemmän lepoa.


Stressi vähenee

Juokseminen vaikuttaa myös paljon kehon stressitasoon. Fyysiseltä puoleltaan juokseminen oikeastaan kasvattaa stressiä, koska keho on kovan rasituksen alla. Sen hyödyt stressin näkökulmasta näkyvät kehon henkisen terveyden puolella. Kun aloittaa nopean juoksutreenin on vaikeaa ajatella stressaavia asioita tai murehtia mistään, kun on niin keskittynyt juoksemiseen. Kokonaisuudessaan aamuinen juoksulenkki metsässä tai lenkkipoluilla auttaa mieltäsi rentoutumaan ja jättämään ikävät asiat pois mielestä sekä turhan stressin.


Kehon vastustuskyky paranee

Juokseminen vaikuttaa myös monien tutkimuksien ja lääkäreiden mukaan suoraan kehon vastustuskykyyn. Aerobinen harjoittelu on ylipäätänsä hyvin terveellistä ja se kehittää kehoa monella tavalla. Lenkkeilemällä voi siis myös nostaa oman kehosi vastustuskykyä erilaisia sairauksia ja vaivoja vastaan. Ei ole siis täysin sattumaa, että terveysasiantuntijat suosittelevat aikuiselle liikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa.


Juoksemisen aloittaminen on helppoa

Moniin muihin urheilulajeihin verrattuna juoksemisen aloittaminen on helppoa. Kaikki osaavat juosta jo luonnostaan, eikä monimutkaisia tekniikoita tarvitse alkaa opettelemaan, kuten kuntosalilla tai golfissa. Tietenkin juoksemisessakin voi kehittyä ja siksi oikeanlainen hengitys- ja juoksutekniikka voi tuoda lisämetrejä suoritukseen. Pääasiallisesti harrastuksen voi kuitenkin aloittaa vain menemällä lenkkipolulle.

Kirjoittaja
Jaa artikkeli
Tilaa uutiskirjeemme

Uutiskirje on ilmainen eikä se vaadi mitään sitoumuksia. Tulet samaan sähköpostiisi uutiskirjeemme, josta löytää sen kuukauden uusimmat artikkelit. Lisäksi saatamme suositella kuukauden parasta juoksutuotetta!