juoksumatolla-juokseminen

Juoksumatolla juokseminen – Näin se toimii

Jaa artikkeli

Juoksumatolla juokseminen on tehokas treenimuoto, jota voi harrastaa ympäri vuoden. Vaikka monet saattavat pitää juoksumatolla juoksemista tehottomana ei se tutkimuksien mukaan eroa ulkona juoksemisesta muuten, kuin ilmanvastuksen puutteena. Monet juoksumatot kuitenkin onneksi tarjoavat nousukulman nostotoiminnon, jonka avulla saat juoksumatto treenistä halutessasi raskaamman, kuin ulkona lenkkeilystä. Juoksumatto on erityisen hyvä vaihtoehto varsinkin silloin, kun liikunta on jäämässä väliin sään vuoksi.

Juoksumatto aktivoi kaikki jalan lihakset ja kehittää niitä tasaisesti. Se on sen vuoksi erityisen kannattavaa oman terveyden kannalta. Käymme tässä artikkelissa läpi juoksumatolla juoksemisen etuja ja annamme vinkkejä, miten saat juoksemisesta kaiken irti.

Miten juosta juoksumatolla?

Miten juosta juoksumatolla on kysymys, joka herää monen juoksumaton hankkijan mieleen. Jos et ole edes koskaan omistanut juoksumattoa tai haluat tutustua niiden maailmaan olet tullut juuri oikeaan paikkaan. Selitämme tässä artikkelissa, miten juoksumatolla oikeasti kuuluu juosta ja miten siitä voi saada mahdollisimman tehokasta.

Juoksumaton pystyy helposti säätämään erilaisille nopeuksille. Sillä voi juoksemisen lisäksi myös kävellä, jonka vuoksi juoksumatto soveltuu monipuoliseen treenaamiseen. Käytännössä juoksumatto toimii siten, että se pyörii aina tasaisesti säätämääsi nopeutta niin kauan kunnes lopetat.

Juoksumatoissa on myös usein hirveä liuta erilaisia ominaisuuksia. Niistä löytyy niin intervalliharjoitteluun tarkoitettuja ohjelmia, kallistuksen säätöä, eri tehovaihtoehtoja ja paljon muuta. On hyvin ymmärrettävää, että juoksumatolla juokseminen voi aluksi tuntua vaikealta ja voi olla vaikeaa pysyä kehityksessä mukana.

Juoksumatto soveltuu kaikista parhaiten nopeus- ja kestävyysharjoitteluun. Jos haluat harjoitella nopeutta on intervalliharjoittelu kaikista paras vaihtoehto. Sen avulla pystyt muuttamaan juoksumaton nopeutta lennosta ja voit myös säätää juoksumaton kallistuskulmaa jyrkemmäksi. Juoksumatolla ei ole kuitenkaan pakko harjoitella maksimaalista nopeutta varten, vaan voit myös halutessasi pitää tahdin hiljaisena ja rauhallisena, jos tavoitteena on esimerkiksi laiduttaminen.

Juoksumatolla juokseminen – mihin tulee kiinnittää huomiota?

Juoksumatolla juoksemiseen pätee käytännössä lähes kaikki samat säännöt, kuin juoksemiseen ylipäätänsä. Treenaus kannattaa aloittaa siten, että ottaa pienen alkulämmittelyn. Näin vältyt lihasten revähtämiseltä, jolloin koko lopputreeni voi mennä hukkaan. Lihasten lämmittely kannattaa aloittaa esimerkiksi nostamalla nopeutta hitaasti kävelyvauhdista pieneen hölkkävauhtiin. Voit myös polkea aluksi esimerkiksi kuntopyörää tai käyttää soutulaitetta. Kun lihakset on saatu lämpenemään on syytä keskittyä omaan hengitykseen.

Yksi tärkeimmistä asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota juoksumatolla juoksemisessa on oma hengitystekniikka. Jotta oma hengityksesi ei riistäydy kokonaan pois hallinnasta on syytä aloittaa juoksumatolla juokseminen kävelemisellä tai pienellä lenkki nopeudella.

Yksi parhaista hengitystekniikoista juoksumatolla toimii seuraavasti. Juoksemisen aikana tulisi hengittää sisään neljällä sydämenlyönnillä ja vastaavasti hengittää ulos neljällä sydämenlyönnillä. Näin hengityksestä saadaan mahdollisimman tehokasta, jonka avulla jaksat juosta pidempiä matkoja. Näin oma juoksukestävyys paranee huomattavasti ja lisämetrit ovat lähes taattuja. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että tämä hengitystekniikka ei toimi, jos kävelee hitaasti, koska silloin syke on harvoin riittävän korkealla.

Myös käsien liikkeeseen on syytä kiinnittää huomiota, koska niillä on oleellinen osa juoksussa. Käsivarsien liikettä voi koordinoida siten, että käsiä tuo eteenpäin aina vastakkainen käsivarsi. Tämä tekee juoksemisesta paljon sujuvampaa ja auttaa myös kävelyssä. Monet eivät usein kiinnitä huomiota käsiensä liikkeeseen, mutta jos haluat juosta juoksumatolla mahdollisimman ammattimaisesti on käsien koordinoimiseen syytä panostaa.

Kun käsivarret liikkuvat oikealla tekniikalla ne luovat tasapainoa ja sen lisäksi tuovat lisää voimaa juoksuun. Kaiken lisäksi käsien liikuttaminen treenaa myös hieman käsiä ja antaa lämpöä ylävartalolle. Kokonaisuudessaan juoksumatolla juokseminen on yksinkertaista, jos jättää parhaat hengitystekniikat ja käsien optimaalisimmat liikeradat huomioimatta. Säädät vain mieluisan nopeuden ja alat juoksemaan. Kun olet riittävän väsynyt ja haluat lopettaa painat vain nappia ja laite sammuu itsestään.

Jos kuitenkin haluat harrastaa juoksemista juoksumatolla hieman ammattimaisemmin on erittäin tärkeää huolehtia myös teknisistä asioista. Sen vuoksi oikean hengitystekniikan ja käsien liikeradan opetteleminen on oikeasti varsin tärkeää. Näin saat treenistä kaiken mahdollisen hyödyn irti ja kehityt kaikista optimaalisimmin.

Miksi juoksumatolla juokseminen kannattaa?

Juoksumatolla juokseminen kannattaa monesta eri syystä. Laitteen hyödyt liittyvät niin fyysiseen kuin henkiseenkin terveyteen. Monet tutkimukset vahvistavat juoksun hyötyjä, jonka vuoksi kyse ei ole pelkästä huhupuheesta. Sen vuoksi ei ole epäilystäkään etteikö juokseminen juoksumatolla parantaisi omaa terveyttä. Tärkeimmät juoksumaton hyödyt ovat seuraavanlaiset:


1. Juoksumatolla juokseminen kehittää fyysistä kuntoa

Monien tutkimuksien mukaan juoksijat elävät keskimäärin pidempään, joka kertoo jo juoksun fyysisistä hyödyistä paljon. Monet tutkimukset ovat myös todenneet, että monet muut liikuntamuodot eivät pysty tarjoamaan samanlaisia hyötyjä, kuin mitä juoksu tarjoaa.

Juoksemisen yksi parhaista hyödyistä on se, että se kehittää sydäntä ja verisuonia sekä lihaksia ja luustoa.

Juoksu kehittää pääasiallisesti jalkojen viittä eri liharyhmää, johon lukeutuu nelipäiset reisilihakset, hamstring -lihakset, pakaralihakset, pohkeet ja lonkankoukistajat. Nämä lihakset jaetaan vaikuttajiin ja vastavaikuttajiin. Juoksu kehittää jokaista eri jalan lihasta ja juoksun aikana ne toimivat sulassa yhteistyössä.

Juokseminen vaikuttaa suoraan sydämeen ja verisuoniin, jonka vuoksi se on yksi parhaista tavoista kehittää omaa kestävyyskuntoa. Juoksumatolla juokseminen kehittää erityisesti aerobista suorituskykyä ja se myös nostaa hapenottokykyä. Juoksumatolla juokseminen vähentää arjessa hengästymistä ja parantaa myös kuntoasi yleisellä tasolla.


2. Polttaa kaloreita

Yksi suurimmista juoksun hyödyistä on ehdottomasti se, että se polttaa kaloreita. Jos haluat laihduttaa ja pienentää painoasi on juoksusta erityistä hyötyä. Yhden kilon laihduttaminen vaatii keholta keskimäärin noin 7000 kilokalorin vajetta ja kun juokset saat nostettua kehon kuluttamiasi kaloreita huimasti. Samalla kun kehosi energiankulutus nousee juoksumaton käytön myötä alkavat kilot samalla karistua pois vyötäröltä.


3. Henkiset terveys hyödyt

Sen lisäksi, että juoksumatto luo monenlaisia fyysisen terveyden hyötyjä se myös vaikuttaa suoraan mielialaan. Kun juoksutreenin vihdoin lopettaa tulee voittajan olo ja endorfiinitasot nousevat aivan huippulukemiin. Myös kesken juoksulenkin voi nousta erityisesti juoksemiselle tyypillinen euforia, joka nostaa huonommankin päivän olon kattoon.


4. Juokseminen parantaa unenlaatua

Juoksumatolla juokseminen parantaa myös unenlaatua. Varsinkin uni on monelle treenaajalle tärkeää, koska sen aikana lihakset palautuvat ja kehittyvät. Pitkän lenkin jälkeen keho on usein rasitettu aivan täysin, jonka vuoksi uni maistuu loistavasti illalla. Käytännössä juoksumatolla juoksemisen hyödyt unenlaatuun huomaa heti jo viikon treenauksen jälkeen.


5. Stressi vähenee ja vastustuskyky kohenee

Tiesitkö sen, että juokseminen vaikuttaa myös suoraan stressitasoihin ja kehon vastustuskykyyn? Juoksumatolla juokseminen kuuluu aerobiseen harjoitteluun, joka on erityisen terveellistä ja se kehittää kehoa monilla eri tavoilla. Sen vuoksi varsinkin terveysasiantuntijat kannustavat liikkumaan viikoittain monta tuntia. Lenkkeily juoksumatolla nostaa kehon vastustuskykyä ja ennaltaehkäisee monia vaivoja.

Juoksumatolla juoksemisella on myös suuri vaikutus siihen, miten stressaantunut keho on. Kun teet pitkän lenkin juoksumatolla on kehosi kovan rasituksen alla, jonka vuoksi ikävien asioiden ajattelu vähenee huomattavasti. Juoksumatto vaikuttaa henkiseen terveyteen sen vuoksi, koska kun harrastaa nopeaa liikuntaa on vaikea pyrkiä keskittymään mieltä vaivaaviin asioihin. Sen vuoksi pääsee täysin uudenlaiseen olotilaan, jossa ikävät asiat jäävät pois mielestä ja mieli pääsee viimeinkin rauhoittumaan.


FAQ Juoksumatolla juokseminen

Juoksumatolla juokseminen voi olla vähän kevyempää verrattuna esimerkiksi ulkona juoksemiseen. Kun juokset sisällä juoksumatolla sinuun ei vaikuta erilaiset vastukset, joita ulkona voi olla esimerkiksi tuuli ja muut tiellä liikkujat. Eli juoksumatolla juokseminen voi olla vähän kevyempää.

Ei ole olemassa erityistä parasta tapaa juosta juoksumatolla. Yleisinmpiä tapoja on kuitenkin vuorotella kävelyä ja juoksua matolla.

Jos tavoitteena on nopeuden kehittäminen paras tapa on treenata intervalleja juoksumatolla. Henkilön, jonka tavoitteena on rasvanpoltto kannattaa pitää vauhti tasaisena ja ehkä kasvattaa maton kallistuskulmaa suuremmaksi.

Juoksumatolla kannattaa meidän mielestä olla kengät. Näin vältyt erilaisilta ongelmilta ja kivuilta jalkapohjissa. Joidenkin testien mukaan matolle kannattaa myös valita mahdollisimmat kevyet kengät. Hyviä kenkiä löydät meidän kenkien vertailu artikkelista.

Juoksumatolla rasva palaa hyvin ja tehokkaasti. Juokseminen on loistava tapa polttaa kaloreita ja luoda kalorivajetta. Tämä johtaa aina laihtumiseen. Suosittelemme kokeilemaan kävelemistä nostetussa kulmassa juoksumatolla. Tämä polttaa hyvin kaloreita eikä ole kovin raskasta.

Kirjoittaja

Olen motivoitunut kirjoittaja ja olen intohimoisesti kiinnostunut treenaamisesta sekä terveydestä. Kirjoitan tätä blogia, jossa jaan treenivinkkejä ja kokemuksiani muille samanhenkisille ihmisille. Juokseminen on ollut intohimonani aina kuntosalilla treenaamisen ohella.

Jaa artikkeli
Tilaa uutiskirjeemme

Uutiskirje on ilmainen eikä se vaadi mitään sitoumuksia. Tulet samaan sähköpostiisi uutiskirjeemme, josta löytää sen kuukauden uusimmat artikkelit. Lisäksi saatamme suositella kuukauden parasta juoksutuotetta!